Opis ogólny kursu III stopniowego
Zaburzenie autystyczne to jedno z najcięższych zaburzeń rozwojowych. Statystyki pokazują nieubłagalnie coroczny wzrost liczby dzieci zdiagnozowanych jako osoby ze spektrum autyzmu.
Od 70 lat Stosowana Analiza Zachowania (terapia behawioralna) wspomaga rodziny osób z zaburzeniem autystycznym w ich rozwoju.
W trakcie tych wszystkich lat terapia behawioralna ewaluowała o nowe sposoby pracy oraz prawa uczenia, które wspomagają proces terapeutyczny. Każdego roku odnotowujemy rzesze zadowolonych klientów z efektów działań w ramach terapii SAZ.
Kurs III stopniowy jest zebraniem wiedzy teoretycznej i ponad 20-letnich doświadczeń trenerów prowadzących szkolenie.
Kurs III stopniowy rozwija kompetencje uczestnika w zakresie:
- Diagnozy funkcjonalnej osób ze spektrum autyzmu;
- Tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
- Rozwijania języka osób ze spektrum autyzmu;
- Treningu umiejętności społecznych;
- Nauki zabawy i samodzielnego organizowania czasu wolnego;
- Treningu czystości i jedzenia;
- Tworzenia interwencji terapeutycznych zapobiegających występowaniu zachowań niepożądanych;
- Przygotowania dziecka ze spektrum autyzmu do efektywnego włączenia w grupę rówieśniczą.
Szkolenie przeznaczone jest dla profesjonalistów – nauczycieli, logopedów, psychologów, terapeutów i innych specjalistów jak również dla studentów kierunków związanych z działalnością oświatową i terapeutyczną.
W szkoleniu mogą również uczestniczyć rodzice dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania oraz z trudnościami związanymi z nauką i zachowaniem w szkole lub przedszkolu i w domu na co dzień.
Szkolenie rozwija kompetencje uczestnika, wzbogaca jego warsztat terapeutyczny, umożliwia rozpoczęcie zajęć ze swoimi podopiecznymi w oparciu o terapię behawioralną.
ZAPRASZAMY DO ZAPISÓW w zakładce KALENDARZ SZKOLEŃ
PROGRAM SZKOLENIA
Zakres tematyczny I stopień
1. Wprowadzenie i przedstawienie tematyki szkolenia i osób prowadzących.
2. Cele prowadzenia terapii behawioralnej.
3. Behawioralny model integracji.
- Warunki efektywnej integracji dziecka z ASD.
- Analiza barier uniemożliwiających pełne społeczne włączenie dziecka w grupę.
- Praktyczne wskazówki do zastosowania w grupach integracyjnych;
- 10 przykazań terapeuty cienia.
4. Trochę historii behawioryzmu – tyle, ile każdy terapeuta behawioralny powinien wiedzieć:
- Podstawowe pojęcia i procesy behawioralne dotyczące uczenia się;
- Żelazne reguły i ważne zasady.
5. Stosowana Analiza Zachowania – co to jest za dziedzina nauki i czym się zajmuje?
- Podstawy metodologiczne;
- Pojęcie zachowania, reakcji, konsekwencji;
- Praktyczne definicje podstawowych pojęć.
6. System skutecznego wzmacniania:
- Co to są wzmocnienia i jakie są ich rodzaje?
- Poszukiwanie skutecznych wzmocnień;
- Systemy żetonowe;
- Rozkłady wzmocnień;
- Kontrakty behawioralne;
- Przewodnik właściwego stosowania wzmocnień.
7. Wczesna intensywna interwencja behawioralna:
- Założenia wczesnej interwencji;
- Przebieg skutecznych wczesnych oddziaływań terapeutycznych;
- Efektywność terapii behawioralnej.
8. Jak uczyć nowych umiejętności – podstawowe techniki behawioralne:
- Trening prób powtórzonych;
- Uczenie bez błędu;
- Rodzaje i hierarchia podpowiedzi;
- Technika kształtowania zachowań.
Zakres tematyczny II stopień
- Zasady prowadzenia terapii.
- Jak rozwinąć funkcjonalną komunikację u osób z autyzmem?
- Problemy związane z komunikowaniem się osób z ASD;
- Wzbudzanie motywacji do komunikacji;
- Metoda zachowań werbalnych;
- Trening incydentalny, trening skryptowy;
- Rozwijanie różnych form komunikacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności percepcyjnych:
- Dopasowywanie przedmiotów i obrazków;
- Tworzenie i kontynuowanie sekwencji;
- Segregowanie i kategoryzowanie.
- Uczenie samodzielności na różnych etapach rozwoju człowieka:
- Technika łańcuchów zachowań;
- Plany dnia, plany aktywności, albumy aktywności;
- Samodzielna organizacja czasu wolnego.
- Nauka samodzielnej i adekwatnej do wieku zabawy:
- Rola zabawy w rozwoju dziecka;
- Fazy rozwoju zabawy;
- Socjalizacja a zabawa;
- Jak uczyć gier i zabaw?
- Nauka zabawy w udawanie;
- Uczenie przez modelowanie;
- Trening czystości.
Zakres tematyczny III stopień
- Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych w oparciu o diagnozę funkcjonalną.
- Profil Psychoedukacyjny PEP -R;
- VB Mapp;
- Interpretacja danych i tworzenie programu;
- Dokumentowanie procesu terapii;
- Arkusze do zbierania danych;
- Nanoszenie danych i ich interpretacja;
- Zasady prowadzenia dokumentacji.
- Funkcjonalna analiza zachowania:
- Analiza kontekstu występowania zachowań ludzi;
- Podstawowe reguły behawioralne;
- Funkcjonalne podłoże pojawiania się zachowań niepożądanych.
- Tworzenie programów interwencji dotyczących niepożądanych zachowań.
- Ocena barier związanych z nabywaniem umiejętności;
- Model najmniej restrykcyjnej terapii;
- Tworzenie i rozwijanie strategii proaktywnych;
- Procedury reaktywne.
- Stymulacje, fobie i kompulsje – jak sobie z nimi radzić?
- Definicja pojęć;
- Nadwrażliwości a trening odwrażliwiania ;
- Strategie działań w przypadku występowania stymulacji;
- Zachowania kompulsywne i sposoby terapii.
- Tworzenie programów terapeutycznych dotyczących zachowań niepożądanych:
- Ustalanie funkcji zachowania i dobór technik proaktywnych oraz zbieranie danych;
- Przygotowanie otoczenia i rola rodziny w prowadzeniu interwencji;
- Tworzenie, prowadzenie i interpretacja danych dotyczących zachowań niepożądanych.
Zakończenie szkolenia, pytania, dyskusja.