fbpx

Opis ogólny kursu III stopniowego

Zaburzenie autystyczne to jedno z najcięższych zaburzeń rozwojowych. Statystyki pokazują nieubłagalnie coroczny wzrost liczby dzieci zdiagnozowanych jako osoby ze spektrum autyzmu.

Od 70 lat Stosowana Analiza Zachowania (terapia behawioralna) wspomaga rodziny osób z zaburzeniem autystycznym w ich rozwoju.

W trakcie tych wszystkich lat terapia behawioralna ewaluowała o nowe sposoby pracy oraz prawa uczenia, które wspomagają proces terapeutyczny. Każdego roku odnotowujemy rzesze zadowolonych klientów z efektów działań w ramach terapii SAZ.

Kurs III stopniowy jest zebraniem wiedzy teoretycznej i ponad 20-letnich doświadczeń trenerów prowadzących  szkolenie.

Kurs III stopniowy rozwija kompetencje uczestnika w zakresie:

  • Diagnozy funkcjonalnej osób ze spektrum autyzmu;
  • Tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
  • Rozwijania języka osób ze spektrum autyzmu;
  • Treningu umiejętności społecznych;
  • Nauki zabawy i samodzielnego organizowania czasu wolnego;
  • Treningu czystości i jedzenia;
  • Tworzenia interwencji terapeutycznych zapobiegających występowaniu zachowań niepożądanych;
  • Przygotowania dziecka ze spektrum autyzmu do efektywnego włączenia w grupę rówieśniczą.

Szkolenie przeznaczone jest dla profesjonalistów – nauczycieli, logopedów, psychologów, terapeutów i innych specjalistów jak również dla studentów kierunków związanych z działalnością oświatową i terapeutyczną.

W szkoleniu mogą również uczestniczyć rodzice dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania oraz z trudnościami związanymi z nauką i zachowaniem w szkole lub przedszkolu i w domu na co dzień.

Szkolenie rozwija kompetencje uczestnika, wzbogaca jego warsztat terapeutyczny, umożliwia rozpoczęcie zajęć ze swoimi podopiecznymi w oparciu o terapię behawioralną.

ZAPRASZAMY DO ZAPISÓW w zakładce KALENDARZ SZKOLEŃ

PROGRAM SZKOLENIA

Zakres tematyczny I stopień

1. Wprowadzenie i przedstawienie tematyki szkolenia i osób prowadzących.

2. Cele prowadzenia terapii behawioralnej.

3. Behawioralny model integracji.

  • Warunki efektywnej integracji dziecka z ASD.
  • Analiza barier uniemożliwiających pełne społeczne włączenie dziecka w grupę.
  • Praktyczne wskazówki do zastosowania w grupach integracyjnych;
  • 10 przykazań terapeuty cienia.

4. Trochę historii behawioryzmu – tyle, ile każdy terapeuta behawioralny powinien wiedzieć:

  • Podstawowe pojęcia i procesy behawioralne dotyczące uczenia się;
  • Żelazne reguły i ważne zasady.

5. Stosowana Analiza Zachowania – co to jest za dziedzina nauki i czym się zajmuje?

  • Podstawy metodologiczne;
  • Pojęcie zachowania, reakcji, konsekwencji;
  • Praktyczne definicje podstawowych pojęć.

6. System skutecznego wzmacniania:

  • Co to są wzmocnienia i jakie są ich rodzaje?
  • Poszukiwanie skutecznych wzmocnień;
  • Systemy żetonowe;
  • Rozkłady wzmocnień;
  • Kontrakty behawioralne;
  • Przewodnik właściwego stosowania wzmocnień.

7. Wczesna intensywna interwencja behawioralna:

  • Założenia wczesnej interwencji;
  • Przebieg skutecznych wczesnych oddziaływań terapeutycznych;
  • Efektywność terapii behawioralnej.

8. Jak uczyć nowych umiejętności – podstawowe techniki behawioralne:

  • Trening prób powtórzonych;
  • Uczenie bez błędu;
  • Rodzaje i hierarchia podpowiedzi;
  • Technika kształtowania zachowań.

Zakres tematyczny II stopień

  1. Zasady prowadzenia terapii.
  2. Jak rozwinąć funkcjonalną komunikację u osób z autyzmem?
  • Problemy związane z komunikowaniem się osób z ASD;
  • Wzbudzanie motywacji do komunikacji;
  • Metoda zachowań werbalnych;
  • Trening incydentalny, trening skryptowy;
  • Rozwijanie różnych form komunikacyjnych.
  1. Rozwijanie umiejętności percepcyjnych:
  • Dopasowywanie przedmiotów i obrazków;
  • Tworzenie i kontynuowanie sekwencji;
  • Segregowanie i kategoryzowanie.
  1. Uczenie samodzielności na różnych etapach rozwoju człowieka:
  • Technika łańcuchów zachowań;
  • Plany dnia, plany aktywności, albumy aktywności;
  • Samodzielna organizacja czasu wolnego.
  1. Nauka samodzielnej i adekwatnej do wieku zabawy:
  • Rola zabawy w rozwoju dziecka;
  • Fazy rozwoju zabawy;
  • Socjalizacja a zabawa;
  • Jak uczyć gier i zabaw?
  • Nauka zabawy w udawanie;
  • Uczenie przez modelowanie;
  1. Trening czystości.

Zakres tematyczny III stopień

  1. Tworzenie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych w oparciu o diagnozę funkcjonalną.
  • Profil Psychoedukacyjny PEP -R;
  • VB Mapp;
  • Interpretacja danych i tworzenie programu;
  • Dokumentowanie procesu terapii;
  • Arkusze do zbierania danych;
  • Nanoszenie danych i ich interpretacja;
  • Zasady prowadzenia dokumentacji.
  1. Funkcjonalna analiza zachowania:
  • Analiza kontekstu występowania zachowań ludzi;
  • Podstawowe reguły behawioralne;
  • Funkcjonalne podłoże pojawiania się zachowań niepożądanych.
  1. Tworzenie programów interwencji dotyczących niepożądanych zachowań.
  • Ocena barier związanych z nabywaniem umiejętności;
  • Model najmniej restrykcyjnej terapii;
  • Tworzenie i rozwijanie strategii proaktywnych;
  • Procedury reaktywne.
  1. Stymulacje, fobie i kompulsje – jak sobie z nimi radzić?
  • Definicja pojęć;
  • Nadwrażliwości a trening odwrażliwiania ;
  • Strategie działań w przypadku występowania stymulacji;
  • Zachowania kompulsywne i sposoby terapii.
  1. Tworzenie programów terapeutycznych dotyczących zachowań niepożądanych:
  • Ustalanie funkcji zachowania i dobór technik proaktywnych oraz zbieranie danych;
  • Przygotowanie otoczenia i rola rodziny w prowadzeniu interwencji;
  • Tworzenie, prowadzenie i interpretacja danych dotyczących zachowań niepożądanych.

Zakończenie szkolenia, pytania, dyskusja.