SAZ w terapii dzieci w spektrum autyzmu. Kurs III stopniowy.

Kamil Kadelski
14 jest już zarejestrowany

Uczestnik...

otrzyma wiedzę na temat podstawowych praw uczenia się, rozwoju motywacji, rozwoju dziecka z ASD, technik wywodzących się z analizy zachowania i kompleksowych interwencji terapeutycznych;
nauczy się wykorzystywać tę wiedzę do kształtowania nowych zachowań swoich podopiecznych;
pozna efektywne techniki wspierające rozwój społeczny dziecka z ASD;
nauczy się uczyć dzieci szybko i skutecznie z uwzględnieniem procesów generalizacji;
otrzyma wiedzę na temat modelowego systemu wsparcia rodziny dziecka z ASD i rozszerzania terapii na środowisko domowe;
nauczy się analizować bariery rozwojowe dziecka oraz pozna kompleksowe interwencje terapeutyczne stosowane do minimalizacji tych barier;
otrzyma wszystkie niezbędne do prowadzenia terapii arkusze, karty do ewaluacji programu, przykładowe programy, pomoce w formacie pdf, skrypt materiałów szkoleniowych;
udoskonali swój warsztat pracy i nabędzie nowe kompetencje podnosząc tym samym swój profesjonalizm.

Szkolenie przeznaczone głównie dla specjalistów:

  • terapeutów pracujących w przedszkolach terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych w tym dzieci z ASD;
  • nauczycieli przedszkoli i szkół specjalnych i integracyjnych;
  • logopedów i psychologów prowadzących zajęcia z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi;
  • pedagogów szkolnych i innych specjalistów wspierających rozwój dzieci z ASD;
  • terapeutów prowadzących własną praktykę terapeutyczną;
  • nauczycieli świetlic szkolnych i innych miejsc opieki i wychowania.

Program szkolenia:

STOPIEŃ I 

1. Stosowana Analiza Zachowania – podstawa skutecznej praktyki terapeutycznej.

2. Cele w terapii dzieci w spektrum autyzmu.

3. Bariery rozwojowe dzieci z ASD – charakterystyka i analiza.

4. Zasady terapii w nurcie analizy zachowania – koncepcje dotyczące bezpośrednich działań terapeutycznych oraz założenia odnoszące się do współpracy i wsparcia rodziny dziecka.

5. Podstawowe pojęcia, procesy i prawa kształtowania się zachowań człowieka oraz ich praktyczne implikacje.

6. Motywacja i wzmacnianie  – systemy wzmocnień, kontrola poleceniowa, systemy żetonowe i kontrakty.

7. Rozkłady wzmocnień.

8. Przewodnik właściwego stosowania wzmocnień.

9. Wizualizacje w terapii i ich znaczenia dla efektów działań terapeuty.

10. Wczesna interwencja terapeutyczna w odniesieniu do dzieci z ASD.

STOPIEŃ II 

1. Uczenie umiejętności kluczowych – bazy do rozwoju bardziej złożonych umiejętności życiowych.

2. Trening prób powtórzonych, uczenie bez błędu, rodzaje podpowiedzi oraz ich hierarchia, organizacja środowiska terapeutycznego –  techniki uczenia podstawowych umiejętności.

3. Trening incydentalny oraz uczenie w naturalnym środowisku – wykorzystanie do kształtowania kontaktu wzrokowego oraz rozwijania pierwszych umiejętności komunikacyjnych.

4. Kształtowanie zachowania – jak realizować i do czego wykorzystać?

5. Kształtowanie samodzielności dziecka z wykorzystaniem odpowiednich technik: łańcuchy zachowań, plany dnia i aktywności, wizualizacje.

6. Samodzielna organizacja czasu wolnego w placówkach oświatowych oraz w domu rodzinnym dziecka.

7. Rodzaje zabaw i metodyka ich  wprowadzania na poszczególnych etapach rozwojowych dziecka.

8. Modelowanie i jego wykorzystanie w nauce zabawy.

STOPIEŃ III 

1. Metoda zachowań werbalnych – nowe spojrzenie na rozwój języka.

2. Intensywne uczenie w systemie kart.

3. Technika skryptów – wykorzystanie do rozwijania interakcji z rówieśnikami oraz złożonych umiejętności językowych.

4. Strategie terapeutyczne dotyczące echolalii.

5. Funkcjonalna analiza zachowań niepożądanych.

6. Działania proaktywne i ich wpływ na zmniejszanie częstotliwości zachowań trudnych.

7. Model najmniej restrykcyjnej terapii.

8. Tworzenie interwencji terapeutycznych dotyczących zachowań problemowych – program, dobór technik, współpraca z rodziną, wsparcie dla dziecka.

9. Podsumowanie szkolenia.

Godziny zajęć i miejsce

Zajęcia w weekendy od 9.00 – 14.00

Trzy weekendowe spotkania (sobota, niedziela). Łącznie 30 godzin.

Miejsce: KRAKÓW

Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikowi wiedzy na temat technik wywodzących się z analizy zachowania oraz gotowych rozwiązań terapeutycznych opartych o naukowe założenia SAZ, które pomogą mu skutecznie uczyć i rozwijać osoby w spektrum autyzmu oraz efektywnie wspierać ich rodziny.

 

Potwierdzenie odbycia szkolenia:

Każdy uczestnik szkolenia otrzyma imienny certyfikat potwierdzający udział w doskonaleniu zawodowym.

 

Prowadzące:

Agnieszka Rajs Glazar – pedagog specjalny, logopeda, certyfikowany analityk zachowania.

Terapeuta i superwizor w nurcie analizy zachowania. Praktyk z 30 letnim doświadczeniem zawodowym. Inicjator i organizator pierwszych w Polsce ośrodków terapeutycznych dla dzieci w spektrum autyzmu. Współzałożyciel i wieloletni członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej, Członek Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, założyciel i prezes Fundacji OD POCZĄTKU. Twórca wielu pomocy terapeutycznych, programu MARCHEWKOWE POLE, ŁATWE CZYTANIE, prowadzi blog o tematyce terapeutycznej, występuje na konferencjach dotyczących wsparcia osób niepełnosprawnych i ich rodzin.

 

Teresa Mayer – pedagog specjalny i przedszkolny

Terapeuta i  superwizor Stosowanej Analizy Zachowania. Współtwórca i działacz Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej oraz Fundacji OD Początku. Działacz Krajowego Towarzystwa Autyzmu i Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. Wieloletni Kierownik Filii nr 1 SOSW nr 4 w Krakowie – placówki terapeutycznej dla dzieci z ASD. Autor pomocy terapeutycznych dla dzieci z ASD. W trakcie 35 letniej praktyki w pracy z osobami z ASD tworzyła podwaliny systemu integracji dla dzieci z ASD.

 

 

Dodaj Opinię

Dodaj Opinię
kurs III stopniowy

1,200.00 

Czas trwania: 30 h