SAZ w terapii dzieci w spektrum autyzmu. Kurs III stopniowy.
Uczestnik...
Szkolenie przeznaczone głównie dla specjalistów:
- terapeutów pracujących w przedszkolach terapeutycznych dla dzieci niepełnosprawnych w tym dzieci z ASD;
- nauczycieli przedszkoli i szkół specjalnych i integracyjnych;
- logopedów i psychologów prowadzących zajęcia z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi;
- pedagogów szkolnych i innych specjalistów wspierających rozwój dzieci z ASD;
- terapeutów prowadzących własną praktykę terapeutyczną;
- nauczycieli świetlic szkolnych i innych miejsc opieki i wychowania.
Program szkolenia:
STOPIEŃ I
1. Stosowana Analiza Zachowania – podstawa skutecznej praktyki terapeutycznej.
2. Cele w terapii dzieci w spektrum autyzmu.
3. Bariery rozwojowe dzieci z ASD – charakterystyka i analiza.
4. Zasady terapii w nurcie analizy zachowania – koncepcje dotyczące bezpośrednich działań terapeutycznych oraz założenia odnoszące się do współpracy i wsparcia rodziny dziecka.
5. Podstawowe pojęcia, procesy i prawa kształtowania się zachowań człowieka oraz ich praktyczne implikacje.
6. Motywacja i wzmacnianie – systemy wzmocnień, kontrola poleceniowa, systemy żetonowe i kontrakty.
7. Rozkłady wzmocnień.
8. Przewodnik właściwego stosowania wzmocnień.
9. Wizualizacje w terapii i ich znaczenia dla efektów działań terapeuty.
10. Wczesna interwencja terapeutyczna w odniesieniu do dzieci z ASD.
STOPIEŃ II
1. Uczenie umiejętności kluczowych – bazy do rozwoju bardziej złożonych umiejętności życiowych.
2. Trening prób powtórzonych, uczenie bez błędu, rodzaje podpowiedzi oraz ich hierarchia, organizacja środowiska terapeutycznego – techniki uczenia podstawowych umiejętności.
3. Trening incydentalny oraz uczenie w naturalnym środowisku – wykorzystanie do kształtowania kontaktu wzrokowego oraz rozwijania pierwszych umiejętności komunikacyjnych.
4. Kształtowanie zachowania – jak realizować i do czego wykorzystać?
5. Kształtowanie samodzielności dziecka z wykorzystaniem odpowiednich technik: łańcuchy zachowań, plany dnia i aktywności, wizualizacje.
6. Samodzielna organizacja czasu wolnego w placówkach oświatowych oraz w domu rodzinnym dziecka.
7. Rodzaje zabaw i metodyka ich wprowadzania na poszczególnych etapach rozwojowych dziecka.
8. Modelowanie i jego wykorzystanie w nauce zabawy.
STOPIEŃ III
1. Metoda zachowań werbalnych – nowe spojrzenie na rozwój języka.
2. Intensywne uczenie w systemie kart.
3. Technika skryptów – wykorzystanie do rozwijania interakcji z rówieśnikami oraz złożonych umiejętności językowych.
4. Strategie terapeutyczne dotyczące echolalii.
5. Funkcjonalna analiza zachowań niepożądanych.
6. Działania proaktywne i ich wpływ na zmniejszanie częstotliwości zachowań trudnych.
7. Model najmniej restrykcyjnej terapii.
8. Tworzenie interwencji terapeutycznych dotyczących zachowań problemowych – program, dobór technik, współpraca z rodziną, wsparcie dla dziecka.
9. Podsumowanie szkolenia.
Godziny zajęć i miejsce
Zajęcia w weekendy od 9.00 – 14.00
Trzy weekendowe spotkania (sobota, niedziela). Łącznie 30 godzin.
Miejsce: KRAKÓW
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikowi wiedzy na temat technik wywodzących się z analizy zachowania oraz gotowych rozwiązań terapeutycznych opartych o naukowe założenia SAZ, które pomogą mu skutecznie uczyć i rozwijać osoby w spektrum autyzmu oraz efektywnie wspierać ich rodziny.
Potwierdzenie odbycia szkolenia:
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma imienny certyfikat potwierdzający udział w doskonaleniu zawodowym.
Prowadzące:
Agnieszka Rajs Glazar – pedagog specjalny, logopeda, certyfikowany analityk zachowania.
Terapeuta i superwizor w nurcie analizy zachowania. Praktyk z 30 letnim doświadczeniem zawodowym. Inicjator i organizator pierwszych w Polsce ośrodków terapeutycznych dla dzieci w spektrum autyzmu. Współzałożyciel i wieloletni członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej, Członek Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, założyciel i prezes Fundacji OD POCZĄTKU. Twórca wielu pomocy terapeutycznych, programu MARCHEWKOWE POLE, ŁATWE CZYTANIE, prowadzi blog o tematyce terapeutycznej, występuje na konferencjach dotyczących wsparcia osób niepełnosprawnych i ich rodzin.
Teresa Mayer – pedagog specjalny i przedszkolny
Terapeuta i superwizor Stosowanej Analizy Zachowania. Współtwórca i działacz Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej oraz Fundacji OD Początku. Działacz Krajowego Towarzystwa Autyzmu i Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. Wieloletni Kierownik Filii nr 1 SOSW nr 4 w Krakowie – placówki terapeutycznej dla dzieci z ASD. Autor pomocy terapeutycznych dla dzieci z ASD. W trakcie 35 letniej praktyki w pracy z osobami z ASD tworzyła podwaliny systemu integracji dla dzieci z ASD.