Wsparcie terapeutyczne w lękach, rutynach i autostymulacjach osób ze spektrum autyzmu 09.10.2025
Uczestnik...
Szkolenie przeznaczone głównie dla specjalistów:
- Nauczycieli i terapeutów pracujących z osobami z ASD i innymi zaburzeniami rozwojowymi;
- Nauczycieli i terapeutów pracujących w placówkach specjalnych i integracyjnych z osobami w różnym wieku;
- Rodziców i opiekunów, których dzieci przejawiają zachowania lękowe, autostymulacyjne i kompulsyjne.
Program szkolenia:
- Norma a zaburzenie w przypadku zachowań stymulacyjnych.
- Rodzaje zachowań autostymulacyjnych i rozpoznawanie ich.
- Częstotliwość występowania autostymulacji w spektrum autyzmu.
- Sposoby kontrolowania zachowań autostymulacyjnych u dzieci z autyzmem.
- Budowanie umiejętności alternatywnych do w/w zachowań.
- Specyficzne zachowania o podłożu lękowym.
- Tworzenie się i eskalacja kompulsji.
- Metody zmniejszania zachowań kompulsyjnych.
- Inne zachowania o podłożu lękowym.
- Czynniki wywołujące lęk u osoby ze spektrum autyzmu.
- Nauka osoby z autyzmem rozpoznawania u siebie podenerwowania.
- Sposoby relaksacji i obniżania lęku.
- Zaburzona komunikacja jako jeden z czynników wywołujących lęk.
- Rozwijanie się zachowań lękowych- fobia.
- Najczęściej występujące fobie u osób ze spektrum autyzmu, ich przyczyny i metody postępowania.
Godziny zajęć:
Zajęcia od 17.00 – 21.00
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z wieloma czynnikami wewnętrznymi, które potęgują trudności w uczeniu i współpracy w szkole, przedszkolu oraz w domu rodzinnym osoby z autyzmem. Skupianie się na bodźcach sensorycznych zabiera uwagę ucznia i prowadzi do stagnacji w rozwoju, a lęki nasilają zachowania trudne i zaburzają współpracę z innymi ludźmi. Trudności omawiane na szkoleniu to: „Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności”, będące drugim kryterium diagnozy autyzmu w DSM – 5.
Potwierdzenie odbycia szkolenia:
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma imienny certyfikat potwierdzający udział w doskonaleniu zawodowym.
Prowadzący:
Teresa Mayer – pedagog specjalny i przedszkolny, terapeuta, trener w opcji Stosowanej Analizy Zachowania. Współtwórca i działacz Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej oraz Fundacji OD Początku. Były członek Krajowego Towarzystwa Autyzmu i Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. W trakcie 35 letniej praktyki w pracy z osobami z ASD tworzyła podwaliny systemu integracji dla dzieci z ASD.
Opinie Uczestników
Opinie
Bardzo wartościowe szkolenie. Bardzo dużo praktycznych rzeczy, nie tylko sama teoria. Bardzo polecam.
Bardzo ciekawe i wartościowe szkolenie. Teoria poparta ciekawymi sytuacjami z codziennego życia co pozwala na lepsze zrozumienie treści oraz na szukanie pomocy w nietypowych rozwiązaniach na które samemu ciężko wpaść. Bardzo dziękuję:-)
Jako rodzic dziecka z ZA ogromnie dziękuję za przekazaną wiedzę i wskazówki do działania. Polecam serdecznie
Bardzo dziękuję za kolejne wartościowe szkolenie, pełne fachowej i praktycznej wiedzy. Polecam nauczycielom, specjalistom, terapeutom i rodzicom.