5 powodów, dla których warto gotować z dzieckiem.

Gotowanie z dzieckiem
Blog

5 powodów, dla których warto gotować z dzieckiem.

Spędzanie czasu wolnego w domu z dzieckiem w spektrum autyzmu jest dla wielu rodziców nie lada wyzwaniem. Dlaczego?

Jest wiele powodów, ale takim najważniejszym jest fakt, że dzieci nie umieją bawić się samodzielnie i wymagają ciągłej uwagi rodzica.

Kiedy rodzic musi ciągle być przy dziecku zwykle brakuje mu czasu na inne czynności – sprawy domowe, sprzątanie, gotowanie. Nie mówiąc już o czasie dla siebie na odpoczynek.

Dlatego warto zrobić 2 w 1 – pomyśleć o tym, aby zaangażować dziecko w różne czynności domowe. Rodzic ma wtedy dziecko obok siebie, „na oku”, wykonuje konieczne prace domowe np. w postaci obiadu i jednocześnie prowadzi „terapię”.

Poza tym gotowanie z dzieckiem niesie kilka dodatkowych korzyści. Taka wartość dodana.

  1. Więź z rodzicem

Budowanie więzi z dzieckiem to nie tylko bycie czułym na potrzeby dziecka, ale też wspólne spędzanie czasu na codziennych domowych czynnościach. Wspólne przyrządzanie posiłku daje okazję do przeżywania radości – pieczenie udało się ?, ale i rozczarowania lub gniewu – ciasto wylało się na podłogę ?. To czas budowania autorytetu rodzica i czas wzmocnienia samodzielności dziecka. Czas poznawania dziecka oraz pokazywania mu, że jest ważne, że radzi sobie, że doceniamy jego starania. Wspólne gotowanie to po prostu radość bycia razem.

2. Dobre  wzorce

Gotowanie, podobnie jak inne czynności domowe mogą stać się dla dziecka dobrą, rozwijająca zabawą. Nie muszą być nudne. Dorośli często wyręczają dzieci w obowiązkach domowych zapominając, że te mogą stać się dla nich interesującym zajęciem. Dzieci naśladując dorosłych z przyjemnością zagniotą ciasto,  posmarują kromki dżemem, pokroją warzywa, zamieszają sałatkę. Pamiętajmy, że ile damy dzieciom w ich dzieciństwie tyle zwróci się w przyszłości. Dzieci bacznie obserwują dorosłych, i właśnie rodzice stanowią dla nich pierwszy wzór do naśladowania.

3. Trening uważności

Uważność? Co to takiego? To świadome skupienie uwagi na myśli, emocji, sygnałach z ciała, zapachu, smaku, obrazie, dźwięku… No właśnie – zapachu i smaku. I gotowanie jest do tego wspaniałą okazją. Dzieci, które mają ograniczony repertuar jedzeniowy często potrawy spoza swojego menu określają mniej lub bardziej wyszukaną wersją słowa „ohyda”.  Wspólne gotowanie to czas na uważność – zatrzymanie się na określonym zapachu lub smaku. Opisanie go, odczucie, uzmysłowienie sobie, że coś jest suche, coś mokre, coś twarde, a inne bardzo miękkie. Że coś pachnie lub nie. Jest zimne lub nie. Jest puszyste lub nie. To odczuwanie bez oceniania. Czemu to służy? Dzieci łatwiej się uczą i zapamiętują nowe rzeczy, łatwiej się koncentrują, mniej się boją, znają siebie coraz lepiej, a kiedy dopadają je trudne emocje potrafią z nimi być.

4. Oswajanie lęku przed nowym jedzeniem

Ta korzyść jest bezcenna. Liczne badania pokazują, że akceptacja smakowa produktów spożywczych czyli po prostu nauka smaków często sprzężona jest z poznawaniem innych sensorycznych wymiarów produktu. Czyli kiedy dziecko czuje lęk przed nowym produktem spożywczym i nie chce go skosztować to najpierw powinno go dotknąć, powąchać, a dopiero potem podejmować się prób posmakowania. Gotowanie to nie jedzenie, więc pozwala dziecku na bezpieczny kontakt z różnymi rodzajami jedzenia. Dziecko odwracając uwagę od jedzenia i skupiając się na przygotowywaniu odpręża się, pozbywa napięcia, lęku, stresu i tym samym staje się bardziej otwarte na nowe doznania.

5. Okazja do poznawania nowych smaków.

No i ostatnia korzyść. Kiedy jest okazja do poznania nowego smaku? Wtedy, kiedy dziecko obcuje z nową potrawą. Rodzice bardzo często wpadają w następującą pułapkę: nie podają dzieciom nowych produktów, bo dzieci niech chcą ich jeść, ale dzieci nie mają okazji do ich poznania, bo rodzice im ich nie dostarczają. Jeśli więc chcemy kształtować preferencje smakowe dzieci i poszerzać wąskie grono potraw musimy dawać dziecku okazję do kontaktu z wieloma produktami spożywczymi.

Jak widać ze wspólnego gotowania płyną same korzyści. Więc jeżeli dziecko ma problemy z rozszerzaniem diety, selektywnie jada lub ma trudności natury sensorycznej – do kuchni razem – MARSZ.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *